tirsdag 1. juli 2008

Spinatsalat med mango til bugnende reker


Dette er en salat jeg fikk inspirasjon til hos Sigrid. Hun brukte både spinat og salat,
men spinatpakken var så stor, så jeg gadd ikke kjøpe salat.
Dessuten hadde Sigrid egg oppi, og det var godt, men idag skulle jeg ha salat til reker,
så jeg droppet egget også.

Kusine Annette og Finn kom med rekene, og siden Annette er vinentusiast og nylig ansatt i bransjen, var det naturlig at fikk hun velge ut hvilken av mine viner som passet best. Hun sto mellom to Chardonnayer; én Chablis, og én fra Australia. 
Hun gikk for Chablisen, 
da Chardonnay vokser i et kalkholdig jordsmonn der, 
og det passer godt til skalldyrets kalk. 
Den australske er nok søtere og mer tropisk på smak, og vil trolig passe til asiatisk mat.
Chablis, spinat, mango og en haug med reker, gjorde seg godt den første dagen i juli.
Ikke noe brød idag, bare en rekehaug ved siden av salat m/dressing.
Og selvsagt sitronbåter, dill, flaksalt og pepperkvern.

Spinatsalat
1 broccoli
1 pakistansk mango
1/2 pk eller ca 200 g fersk spinat (+ ev. en grønn, småbladet salat)
1 avocado
1/2 agurk
(ev. noen hardkokte egg i båter)

Skjær broccoliblomstene i ganske små buketter, skrell stilken med en kniv og skjær den i staver 
(broccolistilk er en delikatesse!) og kok begge deler i 2 minutter.
Del mangoen i terninger, agurken i staver og avocadoen i biter. Skyll spinaten veldig godt, slyng den gjerne i en salatslynge så den blir tørr og crispy.
Bland alt, og legg ev. eggebåter på toppen.

Det hadde nok passet godt med noen asparges eller grønnebønner/sukkererter også, tenker jeg nå.

Server med en dressing av sitronolje, sitronsaft og svensk apotekersennep.

Ingen kommentarer: