mandag 30. juni 2008

Rissalat med mango og reker 2


I dag presenterer jeg mitt alter ego; Kitchenaid
Kitchenaid er kokken du kan tilkalle når nøden på kjøkkenet er stor, når du står i fare for å sulte foran brødboksen. Dette kan skje de mest matkyndige av oss.
Mitt adoptivpar Eli og Einar var idag helt ute å kjøre, den ene på sofaen, den andre med hodet i et cd-cover.
Kitchenaid kjente vibbene av middagsvegring helt ned til 
sitt eget kjøkken, hun hev seg på sykkelen, 
rev med seg noen varer fra prix og kiwi, 
og blandet sammen en oppskrift basert på eget arkiv.

Kanskje litt unødvendig å skrive om samme salat igjen... Men dette er et slags metainnlegg kan du si. Jeg brukte nemlig min egen blogg for å finne ut hva jeg skulle handle inn. Den ble min egen kokebok. Og salaten ble ikke helt lik, for mat er stadig i forandring og utvikling.

Rissalat med mango, reker og litt til
3 dl jasminris
500 g reker, tint og skrellet
saften av 3/4 dels lime
3/4 dels hakket kinesisk hvitløk
1 ss honning
3 ss olivenolje
salt&pepper
3/4 deler av en ganske stor mango
1/2 agurk
1 purre i skiver
solsikkefrø/gresskarfrø/pinjekjerner/flaksalt
frisk dill
mer salt og pepper
limebåter

Kok risen. Bland med rekene. Hell over dressing av olje, limesaft, hvitløk, salt og pepper. Avkjøl i den grad du orker å vente.
Rist en blanding av solsikkefrø, gresskarfrø og pinjekjerner i en panne med litt flaksalt. Legg til side, og stek purreringene såvidt møre i litt olje. 
Skjær agurk og mango i biter.
Bland grønnsakene/frukten i risen. Ha også i rikelig med oppklippet dill og ristede frø. Salte og pepre. Server med limebåter.



1 kommentar:

Eli sa...

Takk til Kitchenaid for god hjelp når nøden er størst! Maten smakte fortreffelig. Og som om ikke det var nok; etterpå tok hun oppvasken. Dette er et konsept vi kan like!