torsdag 10. juli 2008

Grove ruglimpor


Jeg satte en bröddeig som fikk heve mens Karin, Erik og jeg gikk på Smögenbrygga og spiste is blant 1000-vis av norske og svenske båtturrister.

Jeg tager hva man haver i husets höye skap.
Jeg lagde bröd, "Oj du har gjort limpor!", sa Ulla. Okey, da kaller jeg dem det.

Grove ruglimpor
(3 stk)
1 liter lunka vann
1 pk fersk gjär
1-2 ts salt
2 ss sirup
2 ts brödkrydder (anis, fennikkel og karve)
4 ss rapsolje
1/2 dl rugkross (knuste rugkorn)
2 dl havregryn
2 ss linfrö
4 dl grov rug
(ev. 1 dl fibrex for saftigere bröd)
ca 12 dl siktet rug
+1-2 dl siktet rug til utbaking
frö til pynt

Lag som vanlig gjärdeig, bland i siktet rug til deigen slipper bollen. Hev til dobbel störrelse, ca 1 time, kna ut deigen på melet bakebord.
Del i 3 emner, rull til brödpölser, pensle med litt vann, dryss /med f.eks valmuefrö.
Etterhev mens ovnen blir varm, el. ca 20 min.
Stek på 225 minutter, nesten nederst i ovnen, til det kommer en hul lyd fra brödet når du knakker med knoken.

(Serveres f.eks med min nye påleggsfavoritt som jeg har lärt av Einar: Banan med kaviar.)

Ingen kommentarer: