torsdag 3. juli 2008

Mammas Bacalao


Bacalao er noe av det beste jeg vet. Det finnes utallige måter å lage den på, i opphavslandet Portugal skal du helst kunne lage baccalao på 365 ulike måter for å være sikker på å bli godt gift. Jeg kan bare én...
Men det er den jeg er vokst opp med, så det er den ekteste bacalaoen for meg.

Idag var jeg på Nesøya, og fikk spise rester av bacalaoen mamma lagde til gjester igår.
Hun sier at følgende oppskrift er beregnet på ca 7 personer, men jeg vil heller si 8-10, så mye rester som det ble. Uansett spiller det ingen rolle, for bacalao er nesten enda bedre dagen etter. Dessuten lar den seg fryse ned i en boks.
Det er lett å lage bacalao, det krever bare litt tid og planlegging.

Bacalao
1 dl olje
6 løk
6 røde paprika
2-3 chili med frø
3 bokser hermetiske tomater
1 stort glass tomatpuré
2 kg klippfisk uten skinn og bein

Vann ut klippfisken i f.eks en plastbøtte ca 1 1/2 døgn, skift vann 3 ganger underveis.

Skjær løk og paprika i strimler, chili i tynne ringer. Legg i en stor, tykkbunnet gryte sammen med hermetiske tomater og tomatpuré. Ikke skru på varmen, bare ha det klart.
Svi av oljen, dvs varm den opp i en liten gryte til den blir veldig varm og ryker voldsomt.
Hell den så over i den store gryta, og skru på varmen under den.
La det hele koke i 2-2 1/2 time under lokk.
Tilsett klippfisk i biter og la den trekke, ikke koke, i 20-30 minutter. Ikke rør for mye,
da kan fisken gå i oppløsning.

Server med ferske hjemmebakte rundstykker, helst bakt som brytebrød i en springform, for da blir det mye myk overflate på rundstykkene som man kan dyppe i bacalaosausen. Mmm.

Til portugisisk bacalao drikker man selvsagt portugisisk rødvin. Mamma fikk anbefalt Alta Corte 2005 på polet, den matchet perfekt.

2 kommentarer:

Eli sa...

Kjære Dina! Du er en stor inspirasjonskilde med din blogging og din kjøkkenhjelp. Jeg har nå latt meg inspirere til å lage sunn og god snøggmat to dager på rad. Først var det peppermakrell med salat, yoghurtdressing og blandede bønner, og i går lagde jeg (kun til meg selv, mens min mann var ute og festet til langt på natt)tunfisksalat med kikerter og egg. Restene tar jeg til lønsj (og mannen får også, hvis han bare har vært våken nok til å hente boksen i kjøleskapet). Og ikke nok med det; her kommer jeg på jobb og trenger inspirasjon og oppvakning, og det er lagt inn TO nye retter på bloggen. Dagen er ikke helt den samme uten!

Anonym sa...

God bacalao! Husker ennå med gru den gangen jeg lovte å vanne ut fisken for mamma og glemte hele greia. Spolerte det selskapet...