fredag 25. juli 2008

Bouillabaisse


Er dette en bouillabaisse? Hva er kriteriene?
Dette er iallefall en suppe basert på franske fiskesupper jeg tidligere har lagd eller smakt.
Vi ville gjerne fiske fisken selv, her inne i fiskens paradis, men det var kun makrell som nappet på, og selv om makrell er en lekkerbisk, var vi skeptiske til dens tilstedeværelse i en fransk fiskesuppe.

Andreas Viestad skrev om egen fiskekraft basert på strandkrabber i ukas Magasinet, og utstyrt med klesklype og blåskjell prøvde min tante å lokke strandkrabbene til seg. Men uten hell.
Jeg kokte derfor kraft på rekeskall, noe jeg alltid har hatt planer om å gjøre, men aldri orket helt når det har kommet til stykket.
Nå i feriavslappingens tid har derimot husmorgenene mine fått spillerom, og jeg kokte for første gang egen kraft. Det behøver man selvsagt ikke, man er ikke noe dårlig menneske om man tyr til Knorr. (Jeg måtte selv supplere, da rekekraften ikke strakk til).
Ingredienslisten kan virke lang, men dette er en enkel suppe.

Nok til 8 sultne.

Kraft kokt på rekeskall
rekeskall fra ca 500 g reker
8 dl vann
1 løk i grove biter
1 gulrot i biter
1 dl hvitvin
2 fedd hvitløk i biter

Fres rekeskallet med løk, hvitløk og gulrot, i litt olje. Hell så over vann og vin, og kok under lokk i 20 minutter. Sil. Dette ble akkurat 1 liter.

Boulliabaisse
5 gulrøtter i strimlede biter
3 løk i tynne strimler
4 fedd hakket hvitløk
2 små fenikkel i strimler
1 liter rekekraft
1,5 l vann
2-3 buljongterninger
2 dl hvitvin
2 bokser hermetiske, hele tomater
ca 500 g reker (vekt med skall)
1 kg fisk (lyr, torsk, steinbit)
2 bokser hermetiske blåskjell
2 ts sukker
pepper, salt?
sitronsaft fra 1/2 sitron
persille

Fres løk, hv.løk, gulrot og fenikkel i olivenolje i en stor gryte, 5-10 minutter, til grønnsakene er myke og faller sammen. Ha i vin, tomater, sukker, kraft, vann og buljong (erstatt gjerne 1 liter rekekraft med vann og buljong).
Kok opp, og la koke i 10 -15 min. Smak til med salt og pepper. Hit kan du forberede suppen i forveien hvis du har lyst.

Tilsett renset fisk i munnfullstore biter, og la den trekke i suppen til den er hvit og ferdig. Rør så lite som mulig. Ha til sist i reker og blåskjell (uten hermetikkvann), la det bli varmt, men ikke kok mer. Sprut over sitronsaft, klipp over persille.

Vi serverte med flettebrødet og hvitvin.

2 kommentarer:

Line Østkantfrue sa...

hehe... rekekraft kokt opp av ca 500 KG rekeskall. Regner med du mente gram, men det går fort å taste innimellom. Mange flotte mattips på bloggen din. JEg skal prøve en salat imorgen.

dina sa...

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det, gikk nok fort i feriesvingene, hehe;)