søndag 27. juli 2008

Paella lett som pett


Jeg har lenge vært litt i tvil om hvorvidt paella er noe for meg å lage eller ikke. Det er jo så godt, men i oppskriftene virker det som det er så mange ingredienser og prosesser; koking først og steking etterpå.
"Nei, hoff, jeg lager noe annet", har jeg tenkt.
Men så kjøpte Kristine Kusine seg en lettvint-kokebok på salg i Rosendal, og der var det oppskrift på paella. I en lettvint-kokebok!
Presentert som en enkel alt-i-ett-gryte!
Jeg satt under parasollen og grunnet på dette i mitt kokke-indre, da jeg hørte Kristines tante Birthe snakke inne på kjøkkenet. "Vi kunne jo lage paella til Fredriks bursdag imorgen", sa hun.
Jeg løp inn.
"Jeg satt akkurat og tenkte på paella!", ropte jeg.
Bursdagsmiddagsplanen var i boks. Fredrik syntes også heldigvis det var en god idé.

Oppskriften under er basert på den hverdagsenkle, men med noen festlige justeringer. Den er fordoblet fra 4 personer til 8, men lar seg enkelt halvere igjen.

Paella
(8 pers)
6 kyllingfileter
olje
2 løk, hakket
4 hvitløksfedd, hakket
6 tomater
2-2,5 liter varm kyllinbuljong (erstatt gjerne 2 dl med hvitvin)
800 g ris
4 ts gurkemeie (1 ts safran hvis man har flaks)
1 kvast fersk rosmarin, ev 2 ts tørket
persille eller timian
4-500 g reker
(1 boks store hvite bønner)
salt, pepper

Skjær kyllingfileter i 6 biter, stek i olje i en høykantet stekepanne til de er gyldne utenpå. Salte og pepre, legg til side.
Skåld tomatene. (Skjær et kryss oppå, legg i kokende vann i 30 sek, skyll i kaldt vann, dra av skallet.) Del dem så i grove biter.
Surr løk og hvitløk i samme høye panne som isted, i oljerestene. Tilsett tomatene etter noen minutter, og fres videre i 2-3 min.
Hell på varm buljong, og ev. vin, (Kristine hadde ikke drukket opp sin igår, den gikk rett i gryta), ris, gurkemeie el safran, rosmarin og kylling. Kok uten lokk i 15 min. Du trenger ikke røre.
Ha så i reker og ev. store hvite bønner, rør forsiktig. Kok videre i 3 min.
Smak etter om risen er ferdig kokt. Er den det, ta gryten vekk fra platen, legg på lokk, og la retten hvile i 5 min.
Klipp over persille, jeg fant også en kvast mynte i rosebuskene, og servere.

Spis salat til, og drikk en tørr hvitvin. Chardonnay Truli fra Italia var riktignok ikke spansk, men middelhavsk nok.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bursdagsmiddagen smakte fortreffelig!
All ære til kokken :-)

Hilsen
Fredrik