fredag 25. juli 2008

Fluffy flettebrød


Jeg er i Dimmelsvik.
I sommerhuset til min tante, onkel, fetter og kusine.
Vi skulle få mange lunsjgjester, og jeg ville bake brød.
Før pleide jeg å lage en fletteloff som jeg kalte kemboloff; den blir alltid enorm. Idag ville jeg lage 2 flettede brød, litt mindre, og med grovere mel.
Jeg slumpet, og det ble to fine, luftige fletter.

Flettede brød
3 dl melk (jeg tok soya)
3 dl vann
100 g smør (melkefri melange)
1 dl appelsinjuice
1 pk gjær
2 ts salt
1 ts sukker
1 egg
4 dl havregryn
4 dl grovt rugmel
siktet hvete (jeg tok spelt) til passe deig

Smelt smør, ha i vann og melk, justere til 37 grader. Løs opp gjæren i væsken, tilsett salt, sukker og juice. Bland i egg.
Ha i grovt mel, og tilsett hvetemel til passe deig, ikke for fast, men smidig, akkurat så det slipper bollen.
Hev deigen til dobbel str., ca 1 time.
Del deigen i 2, flett 2 fletter, legg dem ved siden av hverandre på et brett, etterhev mens ovnen blir varm.
Stek på 225 grader til de blir store, gyldne og det blir godlyd når du dunker dem under.

Lunsjgjestene ble fjetret over den vakre naturen, og kom ikke før det var middagstid, men brødet gjorde seg om mulig enda bedre til dagens bouillabaisse.

Ingen kommentarer: