torsdag 2. oktober 2008

Lett, lekker og lettvint müsli


Jeg fortsetter retrotrenden, og rister idag min egen müsli.
Ikke at müsliristing nødvendigvis må karakteriserers som retro, men jeg fikk idéen til dagens
müsli i kokeboka "Lett, lekkert og lettvint" fra 1984. Der står det at man skal ta seg tid ved frokostbordet, for stress før "maskineriet" er igang er verken bra for kropp eller sjel.
Jeg kunne ikke vært mer enig, jeg som er en frokost-fan.
I 1984 puttet man cornflakes i müslien.
Cornflakes har falt litt i skyggen av alle multigrainflakesene de siste årene, og jeg er glad for å kunne dra den frem i lyset igjen. Cornflakes gir müslien crisp!
Ellers har jeg bare hatt i litt ulike korn og gryn etter eget forgodtbefinnende, og erstattet de tradisjonelle hasselnøttene med pistasjekjerner.
Egentlig hadde jeg tenkt å bytte ut rosinene med tranebær også, men det hadde de ikke på rimi. Det får bli neste gang.

Müsli
6 dl store havregryn
4 dl speltflak
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl grovhakkede usaltede pistasjekjerner
en stor klype flaksalt
1 ss rapsolje
1 dl rosiner
3 dl cornflakes

Bland korn, frø, nøtter, olje og salt og legg jevnt utover i en langpanne. Stek på 200 grader i 15-20 min til det begynner å lukte godt, og det ser litt gyllent ut. Rør rundt noen ganger underveis.
Avkjøl, bland med rosiner og cornflakes, og legg i lufttett glass eller boks.

Ingen kommentarer: