søndag 19. oktober 2008

Uknadde brød


Dette går raskt som en vind, ingen knaing, bare én heving. Idéen har jeg fra guru Anna Bergenströms oknådade bröd, jeg har bare økt grovhetsgraden og forstørret oppskriften litt.
Av og til har jeg i solsikkefrø og støtt fenikkel også, men idag kjørte jeg plain. Det er aller best ferskt, til suppe eller salat.
Det som er litt komisk, er at konsistensen er litt lik sånne italienske eller franske brød bakt over laang tid. Hurtigbrød og treigbrød er altså hipp som happ. Da vet jeg iallefall hva jeg velger...

Uknadde brød
(2  brød)
1 pk fersk gjær
2 ss honning
2 ts salt
8 dl lunka vann
ca 7 dl sammalt hvetemel eller spelt
ca 10 dl siktet hvete eller spelt
(1-2 dl solsikkefrø)
(1-2 ts støtt fenikkel)

Løs opp gjæren i salt og honning. Hell i vannet, ha i mel (og ev. frø og fenikkel) og rør kraftig med en tresleiv, men ikke kna. Deigen skal være løsere enn vanlig. Hev under plast i 1 time.
Strø sammalt mel på kjøkkenbenken, hell deigen oppå melet uten å kna den. Strø mer sammalt mel oppå deigen, samle den lett med hendene og del den i 2 med en kniv. Hops delene over på én og samme bakeplate. Brødene skal ikke etterheve, bare mens de venter på at ovnen skal bli varm.
Stek på 250 grader i 15 min, sett ovnen ned til 125 og stek videre i 20-30 min (dette avhenger veldig av ovnen.). Bank brødene på undersiden, det skal lyde hult. Det gjør ingenting om de ser litt mørke ut, det er bare godt at de er litt sprø. Avkjøl på rist uten klede over, så blir ikke skorpa myk.

Ingen kommentarer: