fredag 10. oktober 2008

Frijoles refritos


Stekte bønner, betyr det. Jeg har egentlig aldri vært så interessert i mexikansk mat. Jeg var selvsagt en tacofreak som ung, men de siste årene har jeg ikke viet Latinamerikas kjøkken mange tanker. Men med de myke, hjemmelagde tortillaene som utgangspunkt, samt en boks svarte bønner i skapet som jeg ikke synes egner seg verken til salater eller gryter pga sitt lettmoste vesen, valgte jeg å gi Latinamerika en sjanse denne fredagskveld.

Stekte bønner
hakket løk
hermetiske svarte bønner
spisskummin
cherrytomater
chiliflak
persille

Stek løk i olje til myk. Skyll svarte bønner i et dørslag, og tilsett. 
Ha i spisskummin og noen cherrytomater delt i 4, og varm opp. 
Smak til med chiliflak, de er sterke!
Strø over hakket persille.

Grovhakket guacamole
avocado
cherrytomater
hakket hvitløk
limesaft
flaksalt og pepper
frisk koriander

Skjær avocado i terninger og cherrytomater i 4. Press over limesaft. Tilsett hakket hvitløk, salt, pepper og koriander.

Servering: Dandere først et lag bønnemiks på tortillaen. Topp det med guacamole. Servere også med limebåter til å presse over, kalamataoliven og en haug hjemmelagde spirer.
Øl eller hvitvin passer bra.

Ingen kommentarer: