onsdag 4. juni 2008

Tunfisksalat med pasta som gikk meg hus forbi


En sån ära! Jag får gästblogga. Försökte nämligen locka Dina på middag igår, men hade helt glömt bort att hon var långt ute i skogen och passade femton femåringar. Alltså dök hon inte upp så för säkerhets skull fotograferade jag middagen och memorerade vilka ingredienser jag använde mig av, utifall att hon kanske undrade. Så slog det mig, var det inte detta Dina bjöd mig på häromdagen, och sedan skrev om i sin blogg? Shit man. Jag trodde att jag kom på det alldeles själv.


Ingredienser:
Fullkornspasta
Körsbärstomater
Ägg
Avokado
Färsk oregano
Broccoli
En burk kikärter
En burk tonfisk
Purjolök
Lime
Pinjenötter

Koka pastan. Koka äggen (hårdkokta ska de vara). Koka även broccolin (lätt). Blanda alla ingredienser utom pinjenötter och oregano i en skål. Gör en dressing av t ex olivolja, senap, limesaft, vitlök, salt och peppar och häll över. Dekorera med rikligt med oregano och torrostade pinjenötter.
De flesta ingredienser kan egentligen bytas ut, det brukar bli bra ändå. T ex kan man använda bulgur, ris eller cous cous istället för pasta. Halloumi, mozzarella eller fetaost istället för tonfisk. Och vilka grönsaker som helst. Guacemole passar bra till, eller varför inte avocadohack. Och getosttoast!
Getosttoasten förtjänar några egna rader. Vitt bröd, vit getost, oregano, balsamvinäger och honung behövs. Osten på brödet och honungen ringlas ovanpå. In i ugnen så att getosten bakas. Lite balsamvinäger droppas på och oregano strös över. Nydelig!


Tack för mig
Karin

2 kommentarer:

dina sa...

Jeg fikk desperate sms'er av Karin, maten sto på bordet, og var t.o.m tilpasset min sarte mage!
Men jeg sto på Mustadkroken og stekte pannekaker til 15 sultne barn mens brannalarmen gikk. Jeg hadde det som plommen i egget, men ble trist da jeg forsto at jeg gikk glipp av en god salat...

Eli sa...

Jeg er glad for at avokadohakket anbefales av internasjonale kokker! Omtale av nye produkter gir status i matmiljøet. Kanskje burde jeg ta patent på avokadohakket, men jeg tror heller jeg vil dele gleden med alle amatørkokker der ute!