tirsdag 10. juni 2008

Byggtallerken med persille, kikerter og tofu


I kokebøker operer de ofte med tallerkenkonsepter. (Og da mener jeg ikke "tallerkenmodellen" altså).

Det er grønnsakstallerkener, salattallerkener, skalldyrtallerkener, entrétallerkener og råkosttallerkener. Min svenske kokebokguru Anna Bergenström, har en couscoustallerken, som hun beskriver som bra och verkligt god snabbmat. Hun omtaler det meste i bøkene sine som vackert eller oerhört godt. Og det er klart man får lyst på det da!

På couscoustallerkenen sin, har hun bare lekkert dandert litt dampende varm couscous, blandet med hastig frest rødløk og mildt, grovt salt, side om side med kikerter, hakket bladpersille, ruccola, fetaost, svarte oliven og tykk, gresk yogurt. Mmmm.

Inspirert av dette, danderte jeg min egen tallerken, basert på mitt kjøleskapsinnhold. Jeg gjorde et forsøk med å bytte couscous mot bygggryn, og feta mot fersk tofu.

Kokte byggryn med persille, hvitløk og sitron
(1 person)
1 dl hel bygg
olje
2-3 dl vann
1/2 buljongterning
1 fedd hakket hvitløk
en god del hakket bladpersille
en dæsj flytende honning
saften av 1/4 sitron
salt&pepper

Rist bygggrynene i litt olje noen minutter i en kjele. Tilsett dobbelt så mye vann som bygg, og litt buljong. Kok i 20-30 minutter under lokk.
Hell så over hakket hvitløk, honning, sitronsaft, ganske mye persille, og flaksalt og pepper. Bland.

Resten av tallerkenen
1/2 boks kikerter
100 g tofu i terninger
agurkstrimler
Grønne, ansjosfylte oliven
sitronkløfter

Dandér byggrynssalaten på en tallerken ved siden av tilbehøret. Server med sitron, flaksalt og pepper. Gjerne også urtesalt. Det var også godt med litt sweet chili sauce på tofuen.

Dette var en god tallerken. Tofuen var grei, men hadde hatt godt av å bli marinert og stekt slik som i gårdsdagens bønnesalat.
Det jeg vil fremheve som spesielt vellykket på denne tallerkenen er den fantastiske bygg/persille-salaten! Sammen med kikerter var den en nydelig rett i seg selv. Vakker var den også...

Ingen kommentarer: