fredag 20. juni 2008

Ferskost av soya og urter


Kan man finne et alternativ til ost uten melk?
Det finnes jo sånn derre tofutti i butikken, men det er dyrt. I vegetarboken min står det en oppskrift!
Tenk hvis det kan bli osteaktig... Mmmm...
Det var verdt et forsøk!

Soyaferskost m/oregano og gressløk
1 liter soyamelk
3 ss eplesidereddik
1/2 ts salt
frisk gressløk og oregano

Kok opp melken, trekk gryta til side, og tilsett eddik. Rør litt rundt, og la det stå i 1 time. Hell det deretter i et kaffefilter, og la dryppe fra seg i 1 time. Jo lenger det drypper, jo fastere ost blir det.
Bland i salt og smaksetting. Jeg tok urter, men mye kan brukes i flg. boken. Pepper og urter, hviløk og urter, marinerte tomater, hakkede valnøtter, kummin og fenikkelfrø.
(Man kan selvsagt bruke vanlig melk, eller yogurt/surmelk. Sistnevnte trenger ikke kokes og ikke eddik)

Jeg lagde 1/3 porsjon, siden jeg visste jo ikke om det ble godt, eller hvor lenge det holder seg.
Ble det godt?
Ja! Det smakte litt som en syrlig ost, jeg gleder meg til å prøve den på skiva med avocado til lørdagsfrokosten imorgen!

Ingen kommentarer: