mandag 16. juni 2008

Rissalat med mango og reker


Jeg har tenkt at jeg skulle lage rissalat en stund. Men jeg ville ha en fresh, med mye substans, ikke en sånn dvask og slafsete som jeg har sett i mange kokebøker. I helgen så jeg en oppskrift med reker og mango i kombinasjon. Det hørtes godt ut.
Så med ris, mango og reker som utgangspunkt, kreerte jeg følgende, gode rett til meg selv idag.

Rissalat med reker, bladpersille og mango
(til 1 person)

1 dl fullkornsris
200 g frosne reker
1/2 mango
2 vårløk
et par håndfuller gresskarfrø
rikelig med bladpersille

dressing:
1 ss olivenolje
saft av 1/4 lime
1 hakket fedd hvitløk
1 ts flytende honning
salt&pepper

Skyll og kok risen. Ha den i en bolle med skrellete reker. Bland dressingen, og hell over ris og reker. Bland og la det avkjøle seg litt.
Del vårløk i skrå passelige biter, skjær mango i terninger, rist gresskarfrø i tørr panne til det popper. Klipp opp persillen med en saks. Bland det lett med risblandingen. Ha på salt og pepper.
Server med limebåter.
Nam nam, salt, søtt og syrlig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Salt och sött in combination. Det är det nya svarta.

Hälsar Karin som glömt lösenordet och därmed önskar vara anonym