søndag 17. august 2008

Skogens gull



Jeg blir kanskje mer i ekstase enn de fleste når jeg finner noe i naturen som jeg kan spise.
Om det er gulrøtter eller bønner i åkeren, urter i balkongkassen, eller bær og kantareller i skogen.
Jeg blir så glad at jeg nesten svever.

Denne helgen har folkehøyskolejentene vært på besøk på Nesøya, og på søndagstur på Brønnøya idag fant vi plutselig kantareller!
Og de var svære. Heldigvis hadde Birgit en ziplock-flyplass-pose i veska, og vi bar kantarellene hjem med tilfredse smil.
Jeg stekte dem til forrett, med rosmarin fra åkeren. Mmmm.

Rosmarinstekte kantareller
kantareller, renset og børstet
smør
salt og pepper
fersk rosmarin

Stek kantarellene i smør, olje duger ikke her!
Ha på salt, pepper og rosmarin, og fres til kantarellene er gyldne og lukter himmelsk.
Servere som de er, eller på en liten toast.

Ingen kommentarer: