fredag 29. august 2008

Maispletter med kikertsalat


Rolig fredagskveld i eget selskap, deilig etter forrige helgs hyggelige strabaser.
Men god mat må jeg jo ha!
I forgårs fikk jeg en veldig god salat av kikerter, avocado og bønner hos Siri, den ville jeg gjerne prøve å lage før jeg glemte det. Og så tenkte jeg at maispletter kunne passe bra til, litt søtlig mot den lime-syrlige salaten.
Jeg fant en oppskrift på milde, snille frokostmaislapper i en kokebok, og tilsatte egne krydderier for å få dem mer middagsaktige.
Dette er noe av det beste jeg har spist på lenge! Sinnsykt godt med maispletter!

Maispletter
(1 person +)
1 liten boks mais
1 egg
1 ss maismel (alt slags mel duger nok)
1/2 rød chili
1 fedd hvitløk
salt/pepper
ferske urter, helst koriander eller bladpersille

Bland mais, mel, hakket hvitløk og chili, salt, pepper og hakkede urter.
Varm litt olje i en stekepanne, og ha i passelig store kaker som du steker et par minutter på hver side.

Kikertsalat
hermetiske kikerter
lettkokte haricot verts delt i biter
finhakket rødløk eller sjalottløk
avocado
lime el sitron
koriander (ev. bladpersille)

Bland kikerter, haricots, hakket løk og hakket koriander.
Skjær avocadokjøttet i terninger, sprut over lime eller sitron, og ha den i salaten rett før servering.

Servere maispletter og kikertsalat med sweet chili sauce eller mangosaus (namnam) og kanskje en klatt rømme/kesam?
Jeg hadde en åpna rødvinskartong som Karin forrige helg uttalte at smakte høy, men på denne matte fredagskveld dugde den som maisplettenes følgesvenn.

Ingen kommentarer: