mandag 25. august 2008

Matpakkebrød


Jeg har blitt student på mine gamle dager, og til studentlivet hører matpakke. Det bør det iallefall gjøre, ellers blir det fort dyrt.
Akkurat som jeg i år har som forsett å bli en flittig student som gjør alt med én gang og aldri utsetter noe til søndag kveld, har jeg også forsetter om å bake mitt eget brød slik jeg gjorde som ung dramastudent.
Dette er både raskere og hyggeligere enn å lese pensum, så det burde ikke bli helt umulig å gjennomføre.

Rugbrød i form
(2 stk)
2 ss smør
3 dl vann
3 dl melk
1 pk gjær
2 ts salt
2 ts honning
1 dl havregryn
1 dl solsikkefrø
10-11 dl fint rugmel

Smelt smøret, ha i melk og vann, varm til 37 gr. Løs opp gjæren i litt av blandingen, hell i resten, samt salt, honning, frø og korn. Bland i mel, og rør godt. Deigen skal være litt klissete. 
(Hvis du ikke bruker brødform, kan du ha i litt mer mel.) Hev godt tildekket i ca 45 min.
Slå deigen sammen med en sleiv, du trenger ikke ta den ut på bordet. Fordel deigen i 2 smurte brødformer, glatt dem litt med en slikepott, og hev under klede i nye 45 min.
Pensle med vann el melk, og stek på 225 gr i 35-40 min.
Når brødene er tatt ut av ovnen og fortsatt er glovarme, pensle med vann og avkjøl på rist.

1 kommentar:

Charlotte sa...

For en koselig blogg du har Dina! -Jeg snik-kikket i mappa di og så denne søte bloggen :)