mandag 18. august 2008

Risfres med krepsestjerter


Nok en inspirasjon fra mitt svenske matblad. Vel anvendte 45,50 sek altså.
Dette er en enkel liten risrett, enkel å justere størrelsen på.
Jeg pleier å beregne ca 1 dl ris pr person som en basis i risretter eller rissalater, og så tar jeg de andre ingrediensene litt på gefülen.
I originaloppskriften er det kylling også, men jeg økte krepsemengden istedet.
Idag var det bare meg, men jeg lagde 2 porsjoner likevel, så har jeg plutselig lunsj imorgen!

Risfres
(2 porsjoner)
2 dl ris (ukokt)
1/2 buljongterning
1 liten boks (200g) kidneybønner eller svarte bønner
1 boks krepsehaler i lake
1-2 fedd hvitløk
1 ss olje
fersk gressløk
1 klype chiliflakes (ev. pulver)

Kok risen, men ha i buljong istedenfor salt. Skyll bønnene, og la krepsehalene renne av. Hakk eller press hvitløken. Varm olje i en stekepanne, fres hvitløken lett (vil du ha i kylling, steker du denne samtidig). Ha i bønnene et par minutter, rør forsiktig så de ikke moses. Tilsett den kokte risen og krepsehalene, bland rundt til alt er varmt, klipp over gressløk og strø over litt chiliflakes eller chilipulver, smak til.

Jeg serverte med limebåter og avocado. Viktig med noe syrlig til krepsen, og avocadoen var mild og snill.

Ingen kommentarer: