onsdag 20. august 2008

En enkel linsesuppe


(Jeg gir ordet til gjesteblogger Eli, dagens middagsklubbvertinne)

Her er utgangspunktet som man kan komponere fritt ut fra:

2 løk
2 dl røde linser
1 l vann
1 1/2 ss buljongpulver
1 boks tomater
1 ts kajennepepper
2 store fedd hvitløk eller 1 ts hvitløkssalt

Vask linsene godt og skjær løken i grove biter. Hell vannet i en gryte og tilsett alle ingrediensene. Kok opp og la det småkoke videre i ca 30 min.

Oppskriften er hentet fra boken "Fra bambusskudd til Gurkemeie - på oppdagelsesferd i innvandrerbutikkene", fra 1996, og den er skrevet av en dame som innrømmer at hun aldri har vært i noe asiatisk land, men når hun går inn i en innvandrerbutikk, innbiller hun seg at hun er i en fargerik basar eller på et torg et eller annet sted i Østen. Så derfor har jeg ingen skrupler med å tilpasse opppskriften litt - tenker det er lite hvitløkssalt på eksotiske basarer
- men hva vet jeg...

Min oppskrift er derfor med litt mindre løk - kanskje én løk..? og litt annet krydder enn originalen. Jeg pleier å slenge oppi litt chili og garam masala, og gjerne litt frisk persille til slutt. Jeg er heller ikke så nøye på buljongmengden, og blander gjerne kyllingbuljong og grønnsaksbuljong. Og så har jeg alltid gulrot i skiver oppi, som får koke med helt mot slutten. Det er liksom mitt triks. Og så har jeg lært av Dina og Karin at man skal ha masse frisk sitronsaft over suppen, og gjerne en klatt rømme i midten.

Da har du hemmeligheten bak en deilig og enkel linsesuppe. Jeg sier som forfatteren: "Nå kan du lære å lage denne maten selv, hjemme i ditt eget kjøkken. Det er ikke vanskelig, bare litt uvant." Lykke til!!!

Ingen kommentarer: