fredag 8. august 2008

Runde Rare Rulle Rug


Kan man lage fluffy rundstykker kun av rug?
Jeg ville prøve.
Jeg tok utgangspunkt i en brødoppskrift i den rødrutete kokeboken, som også kunne trilles til boller.
Nja... trille boller? Da blir de kanskje for kompakte, tenkte jeg.
Jeg brukte mindre mel enn i boka, og satset på deigforflytting hellre enn trilling.
Idéen med å ha på masse gresskarfrø, fikk jeg på Godt Brød, det får rundstykkene til å se proffe ut, synes jeg.

Og jammen sa jeg fluff! Saftige, myke rundstykker med mye smak, til tross for sitt enkle innhold.

Rugstykker
(ca 20 stk)
1/2 dl olje (el 50 g smeltet smør)
5 dl lunka vann (el melk)
1 pk fersk gjær
2 ts honning 
2 ts salt
12 dl fint rugmel
+ 1-1,5 dl rugmel til utbaking
gresskarfrø

Løs opp gjæren i vannet, tilsett olje, salt og honning.
Bland i mel, ca 12 dl, til deigen slipper bollen, men fortsatt er klissete.
Hev under plast i 30 minutter.
Deig laget på fin rug er forferdelig klissete, nesten som lim, så heretter ønsker vi å ta minst mulig på deigen. 
Ha ca 1 dl av utbakingsmelet i bollen, og rør det inn mens du slår luften ut av deigen. Hell mel på bakebordet, og hell deigen ut oppå, bruk slikkepott.
Del deigen først i 2, og hver av delene i 10 (=20). Strø gresskarfrø på en tallerken.
Bruk 2 gafler til å løfte bitene opp, dypp oversiden i frø, og lemp over på bakepapirdekket plate.
Hev i 20-30 minutter til, under plast. Sprut så litt vann eller melk på med en grillspruteflaske.
Stek på 225 grader i 10-15 min, til rugbitene er gyldne oppå, og har litt farge under. Avkjøl på rist.
(Bitene ser urovekkende rynkete ut før steking, men blir jevne og glatte under stekingen.)

I disse runstykkene kan man jo tilsette frø, kjerner, nøtter eller krydder og urter. Sirup istedenfor honning passer sikkert godt, og kanskje tyttebær? Man kan selvsagt ha andre frø på toppen også.
Dette skal bli mine basisrundstykker!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har smakt rundstykkene, og de anbefales på det varmeste. Hilsen din pappa.