torsdag 30. juli 2009

Kirsebærsyltetøy


På tomten til fabrikken Storms Chemiske Laboratorium står det et kirsebærtre. Og det passer jo bra, siden de har en fugl som spiser 3 kirsebær på logoen sin.
Heldigvis hadde ingen fugler spist bærene i år, og jeg fikk tilbud om å komme og plukke.

Jeg ble så glad at jeg dro av sted sporenstreks i pøseregnet, og fyllte en 10-liters vaskebøtte nesten full iløpet av en halv time. Da jeg kom hjem kom imidlertid den tidkrevende delen av jobben: utsteiningen. Jeg brukte over 2 timer på å sprette ut hver eneste lille stein med en steinuttager, og ble til slutt like sur som et kirsebær, og så lei at jeg hold på å besvime.
Har man råd, bør man vurdere å investere i en slave, det kan absolutt være verdt pengene.

Jeg fikk 14 glass herlig syltetøy til slutt, og festet på flotte hestestickers, det var bare det de hadde på Euroshop, hehe.

Kirsebærsyltetøy
5 kg utsteinede kirsebær (i underkant av 10 liter med stein)
1,5 kg sukker
3 poser syltepulver

Stein ut bærene med utsteiningsredskap, vei dem og ha dem i en gryte. Kok opp, begynn med svak varme før de safter seg slik at det ikke svir seg. La fosskoke i ett minutt og ta av varmen.
Bland sukker og syltepulver og ha over bærene. Rør til alt sukker og pulver er oppløst.
Fyll syltetøyet på rene varme glass, helt opp til kanten på glasset for best holdbarhet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad mycket sylt. Anders och jag gjorde nio burkar svartvinbärssylt idag. Körsbären hänger dock kvar på trädet. De får vänta till imorgon ...
Kram Stina

Bamsemums sa...

Skal prøve dette for første gang idag. Hvør mye vann trenger jeg for å koke bærene?

dina sa...

Så hyggelig at du blir inspirert!
Det er bare å følge oppskriften, ikke noe vann:)

Anonym sa...

Hei.

Prøver denne nå, men er usikker på hvor lenge jeg skal koke det før det skal fosskoke i 1 minutt?

Etter fosskokingen, og sukker/syltepulver er blandet i bærene, skal det røres i med varme, eller rett og slett i en bolle på benken?

På forhånd takk:)

dina sa...

Du bare lar det koke naturlig opp til fosskokingen starter, dette er ikke så avgjørende. Når du føler at det koker for fullt, tar du gryten av platen etter ca ett minutt.
Bland sukker og syltepulver direkte i gryten (som ikke skal være mer på varm plate!). Når alt er blandte inn og oppløst, heller du direkte over på varme glass. Lykke til!