tirsdag 14. juli 2009

Spansk tortilla


Jeg har kommet meg til Smögen, ett av verdens beste sommerparadiser (hvis man lukker öynene når man går forbi de store, ekle, flashy, dyre båtene med partynordmenn på brygga...)
Her har de også sukkererter i hagen, da föler jeg meg hjemme.

Vi spiste sen middag idag, etter en regnfull dag, og da syntes jeg det passet med en lun, spansk tortilla og rödvin. Litt lufttörket skinke, oliven og bönnesalat gjorde dette måltidet autentisk spansk og komplett.

Spansk tortilla
(5 pers)
15 små färskpotatis
1 stor gul lök
3 fedd hvitlök
1 stor röd paprika
1/2 chili
8 egg
9 reddiker
salt, pepper
1/2 liter sukkererter fra hagen
fersk oregano og gresslök

Kok potetene med skall, skjär dem i tykke skiver.
Skjär lök og paprika i strimler, grovhakk hvitlök og chili.
Stek dem myke i olje, 5-6 minutter.
Legg potetskivene forsiktig over, rör rundt litt så de også blir litt stekt, men pass på så de ikke blir for ödelagte.
Visp eggene lett med en gaffel, ha i salt og pepper. Hell over grönnsakene.
Legg på lokk, og la tortillaen stivne på svak varme.
Lettkok i mellomtiden sukkerertene i saltet vann, ca 4-5 min, og skjär reddikene i båter.
Når tortillaen er ferdig strör du over sukkererter, reddikbåter og hakkede urter.

Ingen kommentarer: