tirsdag 21. juli 2009

Søtpoteter med erter


I åkeren på Nesøya har vi jo erter. Men det er ikke sukkererter! Det burde jeg husket fra ifjor...
Man klarer ikke tygge belgen. Trevlete. Seigt.
Ertene derimot, er små smaksbomber.

Jeg ville servere dem i middagsselskap til Ragna og Leif, men det blir litt mindre mat når man fjerner belgene. Det fikk bli forrett.
Jeg tenkte som så at mynte og erter går som hånd i hanske. Og at med søte rødbeter til ville det bli perfekt. Så viste det seg at det kanskje ikke var sesong for rødbeter nå. Det burde jeg tenkt på. En importert søtpotet fikk være vikar.

Søtpoteter med erter
(5 pers)
1 stor, lang søtpotet
sitrontimian
1 fedd hvitløk
1 ss smør
1 dl hvitvin
2 dl friske erter (ev. frosne)
1 sjalottløk
frisk mynte
flaksalt og pepper

Skrell søtpoteten og del den i 10 skiver.
Stek hakket hvitløk, sitrontimian og søtpotetskiver i smør i en liten gryte til hvitløken blir litt gyllen, 3-5 min.
Hell på hvitvin, sett på lokk, og la søtpotetskivene dampe til de er møre, ca 15 min.
Imens tar du ut ertene av belgene sine, og koker dem i lettsaltet vann i 3-4 min.
Dandere 2 skiver søtpotet på hver tallerken. Ha over resten av vinkoket. Dryss på erter, fersk mynte, tynne sjalottløkskiver, flaksalt og pepper.

Ingen kommentarer: