onsdag 8. juli 2009

Linsesalat til makrell


Den ekstreme sommeren er forsvunnet, la oss ikke håpe for godt.
Gråværet førte til at jeg forlot Nesøya til fordel for min innestengte leilighet, jeg skal bare male en vegg og vaske noen klær før jeg reiser videre.
Her er det ikke mye mat... Bare tørrvarer og noen gamle løk. Man skal kose seg med god mat i ferien, men jeg gidder ikke fylle opp kjøleskapet med mat jeg ikke får spist opp!

Dagens oppgave: Bruk mest mulig av det som finnes, og kjøp bare akkurat så mye du kan spise idag slik at det ikke blir rester. NB! Det skal være godt.

Løsning: linsesalat, pepperrøkt makrell og nypoteter

Linsesalat
(1 pers)
1 dl tørre grønne linser
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1/2 grønt eple
2 ts kapers
fersk persille
----------------
1 ts fransk sennep
2 ts olivenolje
noen dæsjer sitronsaft
salt/pepper

Bløtlegg linsene i vann i ca 30 min. Hell av vannet og kok i nytt lettsaltet vann i 15-20 min.
Hell av overflødig kokevann, og ha skivet sjalottløk, hakket hvitløk, ternet eple og kapers sammen med linsene i en skål. Bland sammen dressingen og ha den over.
Ha over fersk persille (jeg hadde bare fersk fra fryseren, det smaker likt, men ser ikke like fresht ut...)
Servere med biter av varmrøkt makrell, kokte nypoteter, sitronbåter og gjerne en god tomat.

Bare synd det ikke fantes noe vin i huset.

1 kommentar:

Einar Stom sa...

Jeg lagde middagen som du foreslo. det ble veldig godt. Salaten var nok ikke så fantasifull som din.