tirsdag 14. juli 2009

Tallerkengravet sitronlaks og gravlakssaus



På 17.mai smakte Karin, Frej og jeg gravet örret hos Sigrid. Hun hadde gravet den selv, og lagd en luftig, himmelsk, god gravlakssaus til. Både fisken og sausen er noe av det beste jeg har smakt, og Karin, Frej og jeg ble helt frelste.
Jeg skal kanskje ikke snakke for de andre, men jeg har drömt om gravlaks siden da. Og siklet ved tanken.

Å lage mat som tar mange dager, er ikke min greie. Gravlaks skal snues og presses og passes på, jeg blir utålmodig bare ved tanken. Men guru Anna Bergenström graver lakseskiver på tallerkenen på bare én time! Passer meg midt i blinken.

I helgen har vi värt på Ida og Bernts hytte i Kavlanda, og allerede for mange uker siden planla Ida og jeg at den tallerkengravede laksen skulle få komme på bordet nettopp der.
Laksen er etter Anna B, sausen har jeg blandet sammen på slump med Sigrids beskrivelse vagt i minnet.

Tallerkengravet laks
(6-7 pers)
1 kg lakseside
4 ss sukker
4 ss salt
2 ts pepper
masse frisk dill
1 sitron i tynne skiver

(Tips: det kan väre lurt å fryse ned fisken noen timer, og tine den igjen för du skal bruke den, siden den skal spises rå.)

Bland salt, sukker, pepper og hakket dill.
Skjär laksen i tynne, skrå skiver ned mot skinnet. Legg et lag med lakseskiver utover et fat. Strö på halvparten av blandingen. Legg sitronskiver utover. Legg et lag til med fisk, og gjenta med resten av blandingen og sitronskivene. La ligge i romstemperatur i eksakt en time. Det kommer til å dannes litt vann rundt fisken, bare hell det vekk etter at fisken har ligget i en time.

Gravlakssaus
3 ss söt sennep
1 ss sukker
saft av 1/2 sitron
1 eggeplomme
3/4 dl rapsolje
salt, pepper
masse dill

Bland sennep, sukker, eggeplomme og sitronsaft i en bolle. Ha i litt olje av gangen mens du visper med en elektrisk visp. Det er litt som med aïoli, ikke ha i all oljen på én gang slik at det skiller seg.
Ha til sist i litt salt, pepper og masse fersk dill.

Servere gravlaks og saus med hvitvin, nypoteter, lettkokte sukkererter og en enkel salat.
Sommeren servert på fat!

Ingen kommentarer: