torsdag 4. september 2008

Lakskaus


Ikke noe vanlig lapskaus her i gården, lakskaus skal det være!
Hverdagsmiddag til meg og Karin idag, én av oss hadde knust en flaske i 1000 biter i trappeoppgangen samt vrengt paraplyen, den andre gikk gatelangs i stripete strømpebukser.
Vi trengte noe godt som lagde seg selv.
Høstlige, tradisjonelle rotfrukter og laks i trygg og forutsigbar blanding. Vi ble sunne og glade, og enige om at dette er den klassiske smaken vi elsker.

Lakskaus
(2 veldig sultne personer)
2 gulrøtter
3 poteter
ca 200 g kålrabi
1 løk
olje
5 dl fiskebuljong
300 g laksefilet
salt, pepper
fersk persille

Skrell og del alle grønnsakene i terninger. Varm litt olje i en gryte, ha i grønnsakene, og stek dem blanke i noen minutter mens du rører.
Ha i 5 dl vann og en terning fiskebuljong. Kok til grønnsakene er møre. Ser det ut til å bli for mye vann, kok uten lokk mot slutten. Det skal liksom ikke bli suppe.
Ha i laksen i terninger, og kok i ytterligere 2-3 minutter.
Tilsett pepper, smak til med salt og bland i hakket persille.

Servere med godt, gammeldags flatbrød, og strø enda mer persille på toppen.

2 kommentarer:

mille sa...

Ja, her var det mye snæks du! Jeg har lagt deg til i bloglines, så jeg blir påminnt å følge med. Skal se jeg henter noen middagstips her! Kanskje oppskriften på rabarbra-/blåbærpai havner her etterhvert også? Bare fortsett, gøy å lese!

dina sa...

Kult at du liker bloggen! Jeg blir så glad! Og du har tilogmed vervet vemnnene dine, det blir stjerne i boken :)