søndag 7. september 2008

Chili sin carne m/cornbread


Jeg fant oppskrift på maisbrød i en amerikansk blogg, og det ble servert med chili con carne.
Etter litt research fant jeg ut at maisbrød faktisk er det vanligste tilbehøret til chili con carne, jeg som trodde det var ris. Så feil kan man altså ta.
Jeg fikk lyst til å prøve å lage hele pakka, min lille bror fikk være prøvekanin.
Siden ingen av oss er særlig carnivore, ble det sin carne på oss.

Chili sin carne
(2-3 pers)
1 løk, hakket
3 fedd hvitløk, hakket
1 liten squash i terninger
1 rød paprika i strimler
1 boks minimais, skåret i biter
1 ts spisskummin
1 ts cayennepepper + ev. noen chiliflak
olje
1 liten boks hvite bønner
1 liten boks svarte el rød bønner
1 boks hermetiske tomater
salt, pepper
fersk persille og timian

Fres løk, hvitløk, squash, paprika og mais i olje og krydder til det blir gyllent.
Ha i tomater og avrente bønner og kok i 5 min. Smak til med salt, pepper. Jeg ville ha litt sterkere smak, og hadde i en teskje chiliflak på tampen.
Ha på hakkede urter og servere med maisbrød.

Cornbread
1 ss smør
3,5 dl maismel
1 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts flaksalt
1 ts sukker
1 stort egg
3,5 dl melk
2 ss smeltet smør

Varm ovnen til 230 grader. Ha 1 ss smør oppi en brødform, og sett formen i ovnen.
Bland det tørre, mix egg, melk og 2 ss smeltet smør. Bland alt til en røre. (Den virker urovekkende flytende, men ingen grunn til panikk, brødet blir fint og fast i fisken!)
Når smøret i brødformen ryker, hell det rundt i formen, ha i røra og stek i 15-20 min, eller til brødet er gyllent. Servere varmt.

Vi hadde i tillegg en liten grønn salat til, og drakk argentinsk rødvin.

Ingen kommentarer: