lørdag 20. september 2008

Granola med nektarin


Jada, jeg kunne bare kalt det ristet müsli.
Men da Karin og jeg var i New York, ble jeg for første gang granolabevisst. Da vi spiste frokost på kafé, visste vi først ikke forskjellen på granola og cereals. Vi prøvde begge deler; ba vi om cereals fikk vi gjerne en porsjonspakning med et eller annet Kellogs-produkt samt et glass melk, mens granolaen var mer eksklusiv, crispy og smakfull, og kom i følge med friske bær, banan og yogurt.
Men ofte så søt at den hadde passet bedre som dessert...
Jeg har søkt etter granola på nettet, og ikke overraskende øser amerikanerne på med desilitervis av maple syrup eller brown sugar. Og det kreves jo noe klissete som havregrynene kan klebe seg i. Men neitakk, ikke til frokost!
Men så finnes det i mengden en og annen sunn liten amerikaner som tenker utenfor den tradisjonelle granolaboksen. En fersken kan gjøre samme nytten som maple syrupen!
Takk.

Jeg tok heller en nektarin, og har plukket litt herfra og derfra på de sukkerhungrige amerikanernes hjemmesider når det gjelder de andre ingrediensene.
Det ble sprøtt, og passe søtt og friskt. Jeg gleder meg til frokost!

Granola med nektarin
2,5 dl store havregryn
1/2 dl rosiner
1/2 dl grovt hakkede, usaltede pistasjekjerner
1/2 dl gresskarfrø
en klype flaksalt
1 nektarin
1/2 ts vaniljesukker
1/2 ts sukker
1/4 ts kanel

Sett ovnen på 150 grader.
Bland havregryn, rosiner, nøtter, frø og salt i en bolle.
Skjær nektarinen i biter, og mos den i en stavmikser. Kok puréen med sukker, vaniljesukker og kanel, til det blir tykkere, 5 minutter eller mer.
Bland det med resten, og rør. Legg utover på bakepapir, og bak i ovnen i 20-30 min. Rør rundt med jevne mellomrom.
Avkjøl og legg i lufttett glass.
Serveres med melk/yogurt og frisk frukt.

Ingen kommentarer: