fredag 12. september 2008

Bygotto med traktkantareller


Ikke et vondt ord om den gode, gamle risottoen!
Men Karin, Ida og jeg plukket helt sinnsykt masse traktkantareller ved Sognsvann igår. Vi holdt på å gi opp da vi etter en halvtime bare fant kondomer, men etterhvert åpenbarte det seg et kantarelleldorado. Og hva er vel mer naturlig enn norske bygggryn til herlige, smørfreste, norske kantareller?

Silje og jeg skulle på korseminar idag, 
og måtte ha litt skikkelig mat i magen først. 
Vi hadde ikke så god tid, så som den gode husmoren jeg er, bløtla jeg byggrynene i dag morges under frokosten. Det behøver man ikke, man kan bare koke dem litt lenger.

Bygotto med kantareller
(2 pers)
2 dl byggryn
2 sjaløttløk, hakket
2-3 fedd hvitløk, hakket
olje
1 dl hvitvin
ca 7 dl vann
1-2 terninger buljong
sitron
smør
salt, pepper
2-3 dl kantareller
frisk persille, timian og gressløk

Fres løk og hvitløk blanke og myke i litt olje. Hell over 1 dl vin, og la det frese og dampe. Ha i tørre eller bløtede bygggryn, ca 2 dl vann, og buljongterninger. Rør mens vannet koker inn. Ha i 1 dl mer av vannet av gangen, la det koke inn mellom hver gang.
Mens du passer på, steker du samtidig soppen i smør, salte og pepre og legg til side.
Når det meste av vannet er brukt opp, og byggen er myk, men en anelse al dente (prosessen tok 25-30 min), bland i soppen med oppklippede urter. Sprut også over saften fra noen sitronbåter, smak til med salt og pepper.

Servere med litt flere urter på toppen, sitronbåter, og en salat. (Vi hadde hjertesalat, avocado, agurk og soltørket tomat.) Hvitvin var også godt til.

Ingen kommentarer: