mandag 15. september 2008

King Kålrabi mac Burger


Jeg hadde en kålrabi i kjøleskapet. Kålrabier er ofte store, og vanskelige å bruke opp. Min kålrabi så på meg med triste hundeøyne hver gang jeg åpnet kjøleskapsdøra. Noe måtte gjøres.

Kristine kusine skulle komme på middag, og jeg bestemte meg for å berge kålrabistakkaren. Og ikke nok med det, jeg ville løfte den opp og frem og la den få spille hovedrollen i middagsfarsen, ikke bare måtte nøye seg med den vanlige statistrollen som Stappe. Den var stolt over å få spille selveste King Burger! Resten av forrige ukes kantareller fikk være motspillere.

Rotfruktsburgere
(2-3 pers)
2 gulrøtter
2 poteter
200 g kålrabi
2 fedd hvitløk
(1 liten løk, hvis du ikke glemmer å kjøpe den, sånn som meg...)
3 soltørkede tomater
8 grønne oliven
2 egg
1 ss potetmel eller maisenna
1 ts urtesalt
frisk gressløk, persille, oregano
pepper

Skrell og riv rotfruktene, hakk løkene, olivenene og de soltørkede tomatene (som du må bløte opp hvis de er tørre).
Bland med egg, mel, krydder og urter.
Form kaker, og stek i smør eller olje noen minutter på hver side.
(Tips: De kakene som er ferdig kan legges i ildfast form med folie over i ovnen på ca 150 grader.)

Vi serverte kakene med sopp og bønnefres, samt avocadopure av most avocado, lime og hvitløk.

Sopp og bønnefres
grønne bønner
hermetiske hvite bønner
traktkantareller
sitronskall
sitronsaft
fersk timian
flaksalt og pepper

Skjær grønne bønner i biter, skyll de hvite bønnene. Stek i smør sammen med sopp og sitronskall. La de grønne bønnene såvidt bli myke, og ha over salt, pepper, timian og sitronsaft.

2 kommentarer:

Kristine Kusine sa...

Oi, det var mange ingredienser når jeg leser det her. Men det var jo kjempelett å lage!Og veldig godt ble det! :) Jeg skal lage det her hjemme også en dag snart!

Veldig bra navn forresten. hehe.

dina sa...

Ikke så veldig mange ingredienser, da... For det meste er smakstilsetninger. Og de kan man jo variere eller droppe.
Takk for helaften og familiefrokost!