mandag 15. september 2008

Ballymaloe à 1940


Brødet "Ballymaloe" revolusjonerte husmødrenes hverdag da det ble introdusert i England i 1940-årene fordi det ikke skal knaes, og kun heve én gang.

Men husmødrene den gangen hadde da vitterlig som oppgave å være husmødre på heltid! De skulle jo bruke dagen sin på å safte og sylte, bake og brase, stryke og rulle. Dagens husmødre som føler seg robbet og ranet av tidstyvene, bør i enda større grad trykke dette brødet til sitt bryst.
(Men la det for all del avkjøle seg litt på rist først.)

Dette brødet rørte jeg sammen med den ene hånden mens jeg hakket grønnsaker til middagen med den andre, og det ble et perfekt frokostbrød da Kristine kusine og jeg hadde familefrokost denne tidlige, mørke tirsdagsmorgenen.

Balymalloe-brød
(2 stk)
1 pk gjær
8 dl lunka vann
2 ts honning el sirup
3-4 ts salt
1 kg sammalt hvetemel (vanlig eller spelt)

Sett 2 smurte brødformer inn i stekeovn oppvarmet til 120 grader.
Bland ut gjæren i 2 dl av vannet, tilsett honning og la blandingen stå i 10 min, til det liksom skummer litt. Ha deretter i resten av vannet, salt og mel. Rør med en sleiv, fordel deigen i de oppvarmede brødformene, og hev tildekket på lunt sted i 30 min.

Skru i mellomtiden ovnen opp til 220 grader.
Sett de ferdighevede brødene i ovnen, stek i 30 min. Sett ovnen ned til 200 grader, og stek i 15 min til. Ta brødene ut av formen, og stek dem om nødvendig videre i 5-10 minutter uten form, med bunnen opp.
Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer: