onsdag 31. desember 2008

Omelette Moutarde


Jeg har en hverdagsslager som jeg aldri går lei av og som jeg kunne spist hver dag. 
Den er så god at jeg nesten besvimer.
Det er egentlig bare en helt enkel omelett, men jeg har i den beste sennepen jeg noen gang har smakt, og jeg kommer til å gråte når glasset er tomt.
Sennepen består av vitvinseddik, champagne og provenceurter. Og nå høres jeg ut som en matsnobb, men det kan jeg gjerne være når smaken er så god.
Omeletten kan lages på enkleste vis, eller man kan ha over noen grønnsaker, f.eks cherrytomater eller squash.

Idag kommer ikke omeletten på middagspallen, den må vike for nyttårsmeny. Men en lunsj på årets siste dag er vel heller ingen dårlig plassering?

Sennepsomelett
(un person)
2 egg
1-2 ts himmelsk sennep
salt og pepper
noen skiver rødløk
masse hakket bladpersille

Bland omelettrøren, smelt litt smør i en stekepanne.
Stek rødløk i smøret til den er myk, hell så over røren. Før den er helt stiv har du over masse persille og ev. grønnsaker og bretter omeletten. Stek videre på svak varme, og ta omeletten av mens den fortsatt er kremet.
Servere gjerne med mørkt rugbrød, avocadobåter og gode tomater.

Ingen kommentarer: