mandag 15. desember 2008

Kognitive rundstykker


En dag i pedagogikktimen i høst hadde vi om kognitive prosesser. Hvilke strategier bruker vi når vi husker?
For å demonstrere dette for oss, utførte lærer Mette et kognitivt eksperiment på oss som hun hadde sett på Schrödingers katt. Vi skulle lære oss å bake hennes hvil-over-natten frokostrundstykker. Og som matnerd spisset jeg ørene betraktelig mer enn når vi har blitt presentert for Pavlovs hunder og mus.
Vi skulle se for oss ulike steder i vårt eget hjem hvor vi plasserte ingrediensene, 
og slik ville vi huske denne oppskriften for resten av livet. Wow.
Jeg startet med å se for meg at jeg satte 5 dl lunka vann på krakken i 
gangen og en halv pakke gjær foran dørterskelen til do. 
Jeg lager ofte svært livlige bilder  i hodet, 
men dette ble litt vel fjernt unna brødbaking for meg. Resten av indgrediensene satte jeg bare på kjøkkenbenken...
Jeg lærte meg likevel oppskriften, men glemte den etter noen dager. (Det straffer seg å ikke ta metoden alvorlig!)
Heldigvis skrev jeg den ned, og godt var det.
Idag var nemlig billedbokgruppa i klassen og photo-shoppet hjemme hos meg,
og da passet det jo som fot i hose å starte med Mettes rundstykker til frokost.
Rørt sammen kl halv ett søndag kveld, svusj i kjøleskapet, og rykende ferske mandag morgen.
Våre tanker i spisende stund gikk til Mettes lune helgefrokoster.

Frokostrundstykker
(16-20 stk)
5 dl lunka vann
1/2 pk fersk gjær
2 ss olje
2 ts salt
2 ss honning
4 håndfuller havregryn
mel til passe deig

Løs opp gjæren i vannet. (Jeg hadde bare tørrgjær, så jeg brukte en hel pose). Bland i salt, olje og honning og havregryn. 
Jeg hadde også i 3 håndfuller solsikkefrø. 
Rør inn mel til passe deig, det skal være litt klissete. (Jeg brukte ca 5 dl siktet og 5 dl sammalt speltmel).
Legg over plastfolie, sett i kjøleskap over natten.
Neste morgen: Slå sammen deigen med en sleiv.Ta ut deigklatter med en spiseskje og fordel utover bakepapirkledd plate. Sett ovnen på 200 grader, ta deg en dusj, og sett rundstykkene i ovnen. Jeg penslet dem med litt vann og strødde på solsikkefrø.
Mette sa at rundstykkene skulle steke i 10 minutter, men mine stekte iallefall i 20. De skal bli gylne oppå og ha hul lyd når du banker.
Utrolig gode og fluffy, dette blir en hit!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Denne anbefales, spesielt siden Dina lot oss i billedbokgruppa være prøvekaniner- og de var nydelige! :)

Charlotte sa...

Nok en natt til søndag klokken ca. halv et skal disse rundstykkene bakes i påvente av Helene som dukker opp for å gjøre norsk og matte i morgen tidlig! Herlig!

dina sa...

Jeg bakte dem med bare rugmel en fredagsnatt forleden, det ble perfekt det også!