søndag 14. desember 2008

Byggulrotkake


Jeg kom over en internettside om byggmel. Den hyllet byggen. Byggen er ikke noe dårlig alternativ, sto det, den er bare lite kjent som bakemel. Den forbindes med dyrefôr.
Men i gamle dager brukte de bygg til både flatbrød og lomper. Og denne websiden slo altså et slag for bygg i det moderne samfunn. Byggbrownie, byggchocholatechipcookies og byggulrotkake. Jeg tok min vanlige gulrotkakeoppskrift, og byttet rett og slett hvete mot bygg. Saftigere gulrotkake skal du lete lenge etter!

Gulrotkake med bygg
3 egg
1,5 dl sukker
3 dl byggmel
1 1/2 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts vaniljesukker
1 ts kanel
1 dl nøytral olje, soya eller raps
5 dl revet gulrot
1 dl rosiner
(ev. 1 dl hakkede valnøtter)

Lag eggedosis av sukker og egg.
Bland inn oljen, deretter det tørre, og til sist revne gulrøtter, rosiner og ev. nøtter.
Hell i springform, stek på 175 grader i 40-45 min.
Dryss over melis. Jeg lagde en sjablon med skjeggete torsk i anledning årets lutefisklag.

Ingen kommentarer: