søndag 7. desember 2008

Rosa sinnatagg


Jeg er ikke sinna. Iallefall ikke så veldig. Bare litt matematikkmatt.
Jeg syntes jeg kunne trenge litt menneskelig kontakt, og inviterte storfamilien på middag midt i hjemmeeksamen. Og det var innbringende! Onkel Anders var nemlig ikke matematikkmatt. Han hadde kost seg litt med 39-tallssystemet for meg, og jeg fikk flotte kolonner presentert i excel.
Som takk fikk både han og familien kruttsterk asiatiskinspirert rødbetsuppe med kokosmelk og lime. Forretten var limestekte scampi (som presentert i bloggen i august, bare med avocado og koriander istedenfor asparges og persille) og desserten var sjokoladekake med appelsin. Det mettet både mattematt og den løyelige familie.

Asiatiskinspirert rødbetsuppe
(8 personer, men lar seg lett halvere til 4)
1,5 kg rødbeter
2 løk
4 fedd hvitløk
2 sitrongress
2-3 røde chili, avh. av sterkhet
1 liter grønnsaksbuljong
2 bokser kokosmelk
1 lime
2 pk sukkererter
koriander
olje uten for mye smak

Skrell rødbeter og skjær i terninger, skiv løken, knus hvitløksfeddene, skjær sitrongress og chili (uten frø) i skiver. Rasp limeskallet.
Stek løk, hvitløk, chili og sitrongress myk, men ikke brunt, i en gryte. Ha i rødbeter, kraft, limeskall og halvparten av kokosmelken og kok til rødbetene er myke, ca 20 min. Ha i resten av kokosmelken og saften fra limen og kok i 5 min til.
Mos suppa med en stavmikser, pass på så det ikke spruter!
Lettkok sukkererter, hakk koriander, og legg det på suppa ved servering.
Servere med mer koriander i en skål, og ferskt brød.
(Jeg hadde det uknadde brødet med solsikksfrø og fenikkel som presentert tidligere i bloggen.)

Ingen kommentarer: