onsdag 3. desember 2008

Klosterbrød


Dette brødet lager nonnene i Nord-England. De spiser det til frokost med et tykt lag saltet smør og duftende honning på. Eller cheddarost og øl til. Nonner er nok ikke så forsakende som vi liker å tro.
Jeg er ingen nonne. Men jeg er buret inne i leiligheten min for å vie mitt liv til eksamen. Og det er litt som å være i et kloster. Men studenter såvel som nonner trenger brød for å leve. Hellige skrifter strekker desverre ikke til i lengden.

Klosterbrød
(2 stk)
1 pk gjær
7 dl lunkent vann
2-3 ts salt
2 ts flytende honning
500 g byggmel
500 g sammalt hvete eller spelt
havregryn eller kli til pynt

Smuldre gjæren i litt av vannet, og la stå i 5 min. Tilsett resten av vannet, salt og honning og byggmel. 
Tilsett litt etter litt av hveten/spelten, kanskje du ikke behøver alt i 1. omgang, til du har en smidig deig, og rør eller kna godt. Hev tildekket til dobbel størrelse, ca 1-1,5 timer. 
Slå deigen sammen og la den hvile i 10 min. Tilsett ev. mer mel.
Del deigen i 2 deler og rull hver del til en pølse 
som du legger i smurt form med skjøten ned. 
Etterhev til dobbel størrelse. 
Pensle brødene lett med vann og strø over gryn eller kli. 
Stek på 200 grader i ca 45 minutter. Bank på det for å sjekke om det er ferdig. 
Avkjøl på rist uten form.
Servere med deilig pålegg, men vær forsiktig så du ikke søler på nonnehabitten.
In dulci jubilo amen.

Ingen kommentarer: