mandag 5. april 2010

Soyaburgere


Påska er en saga blott.
Jeg tror det blir lite striskjorte og havrelefse fremover, men tynnere bomullsklær og bønneburgere skal det bli desto mer av. Jeg har nemlig kokt masse soyabønner som ligger i fryseren og bare venter på å bli brukt til nesten hva det skal være.

(Havrelfse høres forresten ikke så verst ut. Striskjorte klør nok fælt, men lefsa derimot skulle jeg gjerne smakt.)

Soyaburgere
(3 stk)
2 dl kokte soyabønner (eller andre bønner)
1 liten potet (ca 70 g)
1/2 løk
1 fedd hvitløk
1 ts urtesalt
noen kvaster frisk bladpersille

Riv poteten og grøvhakk løkene. Miks dem i foodprosessor eller stavmikser, men ikke la det bli fullstendig grøt, litt substans er godt.
Bland i urtesalt og frisk persille for hånd. La gjerne røra stå og "sette" seg litt en halvtimes tid.
Ofte når jeg lager bønne/linseburgere må jeg tilsette litt mel for at de skal holde seg sammen. Idag var det ikke nødvendig, men det avhenger nok litt av fuktighet og dagsform på de ulike råvarene.
Form 3 flate kaker og stek dem i olje på middels/svak varme til de er gyldne.

For å virkelig toppe det vegetariske måltidet spiste jeg en salat til, bestående av kokte ursunne bokhvetegryn iblandet tomater, avocado, agurk, masse persille og en liten sprut med sitron og honning.
Servere med sitronbåter til å klemme på både burger og bokhvete.

Ingen kommentarer: