fredag 9. april 2010

Rødbetsalat



Idag fikk jeg besøk av en fin samling lærerstudiner.
Vi er selvsagt egentlig veldig seriøse, alvorlige og grublende studiner, men idag slo vi oss løs med vin, mat, spill og ablegøyer.

Jeg serverte en rødbetsalat som jeg lagde mye før, da med kremet chevre. For å kunne lage den idag, hadde jeg heller i store hvite bønner, det funka bra.
Jeg bakte et saftig olivenbrød til, og serverte kjøpe-hummus fra innvandrerbutikken. Jeg kunne såklart laget den selv, men hvorfor ikke overlate det til dem som virkelig kan?

Rødbetsalat
(5 pers)
1 kg rødbeter
2 rødløk
1 squash
2 ss pinjekjerner
100 g penne (tørr)
100 g sukkererter
3 ss store kapers med stilk
1 boks store, hvite bønner
bladpersille

Skrell rødbeter og løk. Del i båter. Del squashen i skiver.
Legg alle grønnsakene i en langpanne og strø over litt olivenolje og pinjekjernene.
Stek på 200 grader i ca 20-30 min, rør litt underveis.
Kok sukkerertene i 2 minutter, skyll dem i kaldt vann.
Kok pastaen.
Bland grønnsaker og pasta forsiktig sammen med bønner, bladpersille og kapers. Servere med sitronbåter, brød, hummus og masse rødvin.

Ingen kommentarer: