søndag 11. april 2010

Søtpotet- og gulrotsuppe



Idag ble mamma, pappa og jeg særdeles sultne og sinte etter en gjenstridig kjetting på Nesøyas flytebrygge.
Etter endt økt skulle jeg bli med mamma og pappa hjem på fiskemiddag, men jammen lå ikke fisken fortsatt og koste seg i fryseren. Tarmene skrek, og jeg tok en chefsavgjørelse og lagde heller en turbosuppe utifra hva som fantes i kjøleskapet.
Min mors kjøleskap har som regel gode saker. Det ble en suppe med gode smaker.

Søtptet- og gulrotsuppe
(3-4 pers)
1 gul løk
1 rød chili
2 fedd hvitløk
3 gulrøtter
1 stor søtpotet
1 l vann
1buljongterning
saft fra 1/2 lime
basilikum til pynt

Grovhakk løk, hvitløk og chili (uten frø). Stek i litt olje i en gryte. Skrell gulrøtter og søtpotet, skjær i små terninger og fres med i gryta. Tilsett buljong og vann.
La koke til grønnsakene er møre, ca 15 min.
Mos med en stavmikser, varm opp igjen sammen med limesaft. Pynt med basilikum og servere med limebåter og mammas hjemmebakst.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tror du det går an å lage denne suppen feks en tirsdag fram til at man mixer den sammen og så vente helt til dagen etter med å tilsette lime og varme opp igjen? tenker at suppe er greit når det kommer mange folk på besøk som skal ha mat ....

Kristine Kusine sa...

Men jeg er jo ikke anonym, jeg er Kristine Kusine... !! bare så det er sagt :)

Kristine Kusine sa...

hm.. forresten kanskje vi skal lage denne på tirsdag? ikke mange ting vi trenger. Jeg har nemlig en søtpotet i kjøleskapet, og da trengs jo ikke så mye mer ...

dina sa...

Det går helt sikkert bra å forberede dagen før, men den går jo raskt der og da også:)
Kult at du fortsatt husker bloggen, selv om den ikke blir så ofte oppdatert!
Og ja, vi kan gjerne ha den på tirsdag, kan bare notere oss hva du ikke har på daværende tidspunkt;)

Anonym sa...

Hadde den til middag i dag. Supergod og rask å lage.