tirsdag 20. april 2010

Malaysiske reker


Enda et ledd i mitt anti-scampi-prosjekt.
Idag fikk vår rosa lille venn reise helt til Malaysia!
Jeg ble fristet av en rett jeg fant på nettet, men rygget raskt da jeg så at de foreslo å bruke karripulver... Gult, fornorsket karripulver! Det passer til fiskeboller, men vitterlig ikke til så mye annet. Jeg ser ikke for meg at det står gult, norsk karripulver på malaysiske bord.

Jeg gjennomførte derfor en nitidig studie av ulike malaysiske oppskrifter, for å se hva slags krydderier de bruker. Jeg kom frem til en sammensetning jeg erstattet karripulveret med; malt spisskummin, malt gurkemeie, malt koriander og frisk chili.

Dette var utrolig enkelt, godt og billig.
Både Kristine kusine og jeg drømte oss bort til de Malaysiske breddegrader.

Malaysiske reker
(2 pers)
200 g rensede reker
2 hakkede sjalottløk
1/2 gul løk i ringer
2 hakkede hvitløksfedd
1 hakket rød chili
1 bit ingefær i skiver
1 ts spisskummin
1 ts korianderfrø, mortret
1 ts gurkemeie
1 boks kokosmelk
frisk koriander
limebåter

Fres sjalottløk, løk, hvitløk, chili og ingefær mykt i litt olje.
Ha i de tørre krydrene, og la steke med et par minutter.
Ha i kokosmelk, og la koke på svak varme i noen minutter.
Smak til med salt, ha i rekene, og kok til de er varme, men ikke for lenge sånn at de blir seige. Strø på masse koriander og servere med ris og limebåter.

2 kommentarer:

Kristine Kusine sa...

Denne er min middagsplan idag :o) Gleder meg!

dina sa...

Mmmm. Bra!
Mye mer inspirerende å lage middag i nytt hjem!