fredag 3. april 2009

Grove kjeks med sesamfrø og rosmarin


Siri ønsket seg bare glade venner til 30-årsdagen sin.
Men det har hun jo fra før, og mennesket lever ikke av kjærlighet alene.
Mat må man også ha, og hva passet vel bedre enn noe spiselig til en venn som er matfreak som meg?

Jeg tok utgangspunkt i en plain kjeksoppskrift bakt på kun hvetemel, uten smaksstilsetninger.
Jeg byttet ut melsortene, og hadde i sesam og rosmarin. Godt både med ost og som snacks tenker jeg.

Sesam-og rosmarinkjeks
(ca 40 stk)
3 dl sammalt spelt
2 dl siktet rug
1 dl byggmel
1/2 dl sesamfrø
1 ss fersk rosmarin (eller tørr såklart)
1 ts salt
100 g smør
1,5 dl vann
1 egg

Bland det tørre og rosmarinen. Smuldre i smøret. Bland i vann og egg kna raskt sammen med hendene.
Kjevle litt av deigen av gangen ut på melet bakebord, ca 1/2 tykk. Del deigen i firkanter, og flytt over på et stekekebrett med papir. Prikk med gaffel, og stek på 225 grader i 10-15 min, til kjeksene er sprø og gylne.
Avkjøl og oppbevar i tett boks.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Dina!
Jeg må virkelig si at dette var en av favorittgavene! En utrolig hyggelig gave å få for en matfreak som ikke ønsket seg noen ting!
Siri :o)