onsdag 22. april 2009

Vassgraut


Vassgraut...
Hva er nå det? Det har jeg lurt på. Det høres unektelig stusslig og vassent ut.
Men jeg har et grøtprosjekt. Jeg vil utvide mitt grøtrepertuar. Ikke slik å forstå at ikke havregrøten duger lenger, men det kan jo være godt med litt variasjon?

Først ut er altså vassgrauten. Var det noe de spiste i hin hårde dager blott av nød? Eller har vassgrauten noe å tilføre også mitt moderne, mer velbemidlede liv?
Det var faktisk veldig godt. En lett, myk grøt lagd av byggmel, sammalt hvetemel eller sammalt rugmel. Jeg valgte bygg.
Vassgrauten ble ikke seig som havregryten, men la seg som fløyel i magen.

Vassgraut
(1 pers)
1/2 dl byggmel (eller sammalt hvete eller rug)
2 dl vann
salt

Kok opp vannet i en gryte, hell i mel mens du visper til jevn grøt. Kok under omrøring i 5-10 min. Ha i litt salt til slutt.
Servere med melk og tyttebærsyltetøy og kanske litt banan?

Følg med for nye grøtopplevelser!

2 kommentarer:

Sigrun sa...

I Trøndelag hvor jeg kommer fra, spiste vi vassgraut med sirup eller smør og sukker.

Anonym sa...

Vi spiser med surmelk på - veldig godt! Til middag lønner det seg å doble porsjonen - 1 dl byggmel per pers.