søndag 5. april 2009

Cabaret


Lykken er en cabaret.
Silje serverte meg klassisk 70-tallscabaret for halvannet år siden, og det var en herlig ekkelgod opplevelse. Jeg har mast om å få en repetisjon siden, og palmelørdag skulle det skje. Jeg har gledet meg som et barn hele uka, og fallhøyden kunne blitt stor. Men jeg ble ikke skuffet. En cabaret later ikke som den er noe annet enn den er, den holder det den lover.

Cabaret
hardkokte egg i skiver
reker
fiskepudding
hermetiske selsapserter
hermetisk, hvit asparges
1 pose lys aspik
gode tomater og eggebåter til pynt.

Danderingen er viktig. "Alt som er inni må liksom synes, tenker jeg", sier cabaretlæremestern min. Legg eggeskiver, fiskepuddingstaver, reker og asparges i et nydelig mønster nederst i en bolle. Fyll på med erter, asparges i biter, reker og fiskepudding i terninger. Bland aspiken (merk at den må være lys) etter anvisning på posen, og hell over bollen. Ikke bruk mer aspik enn at det såvidt dekker de øvrige ingrediensene, vi elsker jo ikke buljonggelé, det skal bare binde lekkerbisknene sammen.
La cabareten stivne i kjøleskap i 2 timer, pynt med eggebåter og tomatbåter.
Bland en remulade av majones, rømme og masse kapers. Servere med loff.
Velkommen til 70-tallet!

Ingen kommentarer: