onsdag 24. juni 2009

Gulrot- og timianbrød


Guru Anna Bergenström har et brød som heter det fantastiska brödet.
Og det er virkelig fantastisk. Man spiser og spiser, og klarer nesten ikke stoppe.
Rundstykker som er myke, sprø, seige og saftige på én gang.
Konseptet er å lage en ganske løs deig som ikke skal knas, og bare heve én gang. Man skjærer deigen i tilfeldige biter, og det blir rustikke små lekkerbiskener.

På Nesøya idag, da Ida og lille Thelma skulle komme på gazpacho, hadde jeg ingen oppskrift, men slumpet sammen en løs deig mellom kajakkturen og frokost. Jeg hadde i litt gulrot og sitrontimian for å få en ny vri.

Gulrot- og timianbrød
(16 biter)
5 dl lunka vann
1/2 pk gjær
2 ts salt
1 ss honning
2,5 dl havregryn
8-9 dl siktet hvete eller spelt
1 middels stor, raspet gulrot
1 stor håndfull sitrontimian, klippet opp

Rør ut gjæren i litt av vannet, tilsett så resten, samt alle øvrige indredienser. Tilpass det siktede melet etterhvert, slik at du får en deig som er klissete, men smidig. Ikke kna, bare rør med en sleiv.
La heve tildekket og lunt i 1-2 timer.
Rør deigen sammen, hell den ut på melet bakepapirplate, og jevn den utover med melete hender.
Skjær i 16 ruter med en kniv, ikke så skarp at det blir hull i papiret! (For det gjorde jeg, og da hang det seg litt fast under...)
Sett direkte i ovnen på 250 grader, stek i ca 15 min. Skru ned varmen til 150, og stek videre i 15 min til. Dra bitene fra hverandre og avkjøl på rist.

Ingen kommentarer: