lørdag 20. juni 2009

Tynn pizza


Det er lenge siden folk begynte å lage tynne, små italienskinspirerte pizzaer med friske urter og gode oster nå.
Man er ikke spesiell og fancy lenger hvis man kjevler seg en tynn en. Men hvorfor være fancy? Pizza er jo noe av det mest folkelige.
Selv om suget etter den tjukke, saftige, gammeldagse med kjøttdeigsaus og norvegia av og til kommer, er det den tynne sprø som gjør seg best med rødvin til en fredagskveld.

Da jeg ble tilhenger for noen år siden, lærte jeg meg to viktige triks av guru Andreas Viestad.
Lenge nok knaing og lang nok heving. Hvis man sluntrer unna her er det vanskelig å få deigen til å bli tynn og elastisk, den blir lettere hullete, eller smetter tilbake som en strikk.

Italienskinspirert pizza
(2 ganske sultne eller 3 passe sultne)
1,5 dl lunka vann
2 ss olje
1/2 pk gjær
1 ts salt
ca 4 dl siktet hvetemel
---------------
1 boks hermetiske tomater
2 fedd hvitløk
1 ss honning
fersk oregano
salt&pepper
---------------
2 tomater i skiver
1 vårløk i skiver
1 søtppaprika i skiver
skivede grønne oliven
revet ost (gjerne med mye smak, eks ridder el. port salut, soyaost for meg)
frisk basilikum ved servering

Lag pizzadeig, kna godt, hev i ca 1 time.
Lag fyllet imens. Legg de hermetiske tomatene i et dørslag eller kaffefilter og la renne av litt hvis du giddder. Bland med hvitløk, honning, salt, pepper og hakket frisk oregano.
Kjevle ut i 2 tynne pizzaer og legg på bakepapirkledde plater.
Bre over pizzabunnene og legg på grønnsaker og ost.
Stek på 250 grader i ca 10 min, til bunnen er sprø.
Strø over basilikumblader og drikk rødvin.

Ingen kommentarer: