lørdag 13. juni 2009

Okaragranola


Her kommer nok et innlegg for spesielt interesserte: Okara.
Okara er et biprodukt når man lager melk med maskin. Rett og slett most bønnemasse som blir igjen etter at Melkior har laget soyamelk.
Det finnes blogger for alt, og selvsagt også en som bare presenterer mat laget på okara. Amerikansk såklart.
Jeg prøvde meg, og lagde en crunchy, crispy granola (sånn klumpete, god frokostblanding).
Okara er jo ikke noe alle har hjemme, men dette funker sikkert med bare gryn også (se mitt tidligere innlegg om nektaringranola). Jeg har kuttet ut de store mengdene sukker som var i den amerikanske varianten.

Okaragranola
1 dl appelsinjuice
2 dl okara
1 ss olje
1 ts salt
6 dl havregryn
1 dl linfrø
1 dl hakkede hasselnøtter
1 dl tranebær

Sett ovnen på 225 grader. Bland alt bortsett fra bærene.
Legg på bakepapirdekt plate, og rist i ovnen ca 20 min. Rør med jevne mellomrom.
Tilsett tranebær, avkjøl og ha i tett glass. Nyt med melk og frisk frukt.

Ingen kommentarer: