fredag 12. juni 2009

Posjert egg


Ferdig med eksamen, hoho!
Da måtte jeg ha en god lunsj.
Ble tipset av Ida om å posjere egg forleden dag, og da jeg slo opp på det i kokeboka mi ble det servert på en seng av spinat. Husker det var noe de ofte serverte til frokost i New York, og at det er vanlig å ha i spinatsuppen.

Herlig konsistens med den stive, seige hviten rundt, og plommen som eksploderte utover da jeg skar over. Jeg spiste opp på 4 minutter, og slikket faktisk tallerkenen etterpå...

Posjert egg
egg
ca 1 l vann
2 ts eddik
2 ts salt

spinat og sjalottløk

Kok opp vann, eddik og salt. Knekk egget oppi en kopp, hell forsiktig ned det kokende vannet.
La syde i 3 min og ta opp med hullsleiv.
Fres vasket spinat raskt i litt smør sammen med hakket sjalottløk.
Dandere gjerne spinaten på godt, ristet brød med ferskost, og topp med egget.

4 kommentarer:

Siri sa...

Grattis med ferie, Dina! Den vet jeg er etterlengtet. Nyt den!

dina sa...

Johoo! Takk.

ida sa...

Må säga att du fick till ett fint "förlorat ägg" på førsta førsøk! Men før en gormet som dig är ju det inga problem. Grattis till examen också! Gick det muntliga bra? Så skønt med ferie! Vi ses på måndag, håll tummarna før fint väder så det kan bli hage-lunch.

dina sa...

Idag gjentok jeg successen, men byttet ut spinaten med frisk brennenesle, som jeg smørfreste med sjalottløk. Perfekt for en brenneneslesleentusiast som meg. Og så så billig da gitt!