onsdag 10. juni 2009

Melkior



Jeg har kjøpt meg en amerikansk maskin på nettet som kan lage melk! Og det er så spennende at jeg nesten ikke kan sitte stille. (Sånn er det når man egentlig leser til eksamen, mens det merkelig nok er mer fristende å surfe...)
Eli har foreslått at maskinen kan få hete Melkior, og Melkior skal lage den herligste melk på 13 minutter ifølge amerikanske kilder. Soyamelk, rismelk, sesammelk, mandelmelk, cashewmelk; bare fantasien setter grenser. Den kan til og med, simsalabim, lage tofu!

Jeg innser at dette melkeprosjektet er mest for spesielt interesserte, men jeg gleder meg sånn til samboerskapet med Melkior, at jeg bare blogge om det. Må ha mat, må ha melk.

Først ut er rismelk. Egentlig er jeg mest interessert i soyamelk, men soyabønnene må bløtlegges først, og jeg ville plugge i Melkior i dette sekund. Hohoho...

Jeg helte ris i the filter cup, fylte vann til minimum level, trykket på knappen, og ventet. Etter 13 minutter sa det pip, jeg hadde i litt salt, vanilje og honning, og lot melken avkjøle før jeg helte den i min nyinnkjøpte mugge.

Namnam, jeg er frelst!

3 kommentarer:

ida.k sa...

grattis till välfungerande mjølk maskins vidunder! Och sicken fin tillbringare du fann till slut! Var det på majorstua måntro? Jag ser fram emot mjølk klubb, det passar ju fint før intolleranta och ammande (och helt vanliga med) att dricka mjølkdrinkar i alla dess slag. maa ha mjølk, bare må ha det! Skål!

dina sa...

Skål!
Muggen fantes på Majorstua, den hadde tilogmed dette nydelige turkise lokket. Som matcher Thelmas nye ulldress såklart.

Einar Storm sa...

Denne maskinen så spennende ut. Du får demonstrere den når det passer. Tomflasken står på Nesøya. Vis ses snart, søndag?