mandag 3. november 2008

Red Curry Scampi Thai


Da vi var i praksis på Kjelsås skole for noen uker siden, inviterte Hege og Ragnhild seg selv på middag til meg, og det syntes jo jeg bare var hyggelig! Jeg hadde tenkt det samme selv, at vi burde ha en liten praksisavslutning. Idag, etter å ha besøkt det fine barnebokinstituttet, dro vi til Sagene Torg, kjøpte eksotiske råvarer, og lagde oss en thailandsk rekecurry. Det røsket opp i snufsete vinterneser!

Rekecurry
(3 personer)
500 g uskallede, rå scampi
4 dl lett kokosmelk
2,5 dl vann
2 ss red currypaste
1 ts hakket ingefær, frisk el fra glass
150 g grønne brekkbønner delt i 2
1 liten boks bambusskudd
2 ss fiskesaus
limesaft, limeskall
2 ts sukker
frisk koriander

Varm opp kokosmelk og vann i wok eller høy stekepanne. Tilsett ingefær, currypaste, bønner og bambusskudd og kok i 5 min. Ha i scampi, og småkok i ca 5 min til scampiene er rosa og har krøll på halen. Tilsett fiskesaus, limeskall, saften av 1/2 lime og sukker. Dryss over hakket koriander.

Servere med ris og mer koriander i en skål.

Ingen kommentarer: