torsdag 6. november 2008

Gyllen stekt ananasris


Idag dro jeg på utflukt til Drammen for å besøke Kristine kusine og Henning. Vi ville lage noe enkelt, og på den utømmelige bloggsamlingen tastespotting fikk jeg idéen til denne sursøte versjonen av fried rice. Jeg tok med meg tipset om ananas, og faktisk den gule, tradisjonelle karrien (!), og bestemte de andre ingrediensene utifra hva Drammens innvandrerbutikker hadde å by på.
Stekt ris er kjapt og greit. Særlig hvis man har kokt risen på forhånd. Det hadde ikke vi, men det passet godt at vi måtte vente litt, for Henning måtte ut for å kjøpe dopapir.

Stekt ris med ananas
(3 personer)
kokt, kald ris til 3 personer
500 g reker (vekt med skall)
2 vårløk
2 fedd hvitløk
2 gulrøtter
en bit ingefær, ca 5 cm lang
150 g grønne bønner
1 liten boks ananas, både ananas og saft
2 egg
1/2-1 ts gul, gammeldags karri
fersk koriander
usaltede cashewnøtter
salt, pepper,
lime

Kok risen på forhånd slik at den får avkjølt seg. Ellers blir den klissete. Tin rekene.
Hakk hvitløk, riv ingefær, skjær gulrøtter i små terninger, vårløk i skiver og bønner i biter. Wok grønnsakene møre litt i olje. Tilsett ananasbiter mot slutten. Legg blandingen til side på en tallerken.
Tilsett litt mer olje i woken, og ha i eggene. Salte og pepre og stek raskt som til en eggerøre. Legg til side. Skyll wokpannen, ha i risen og stek den løs og fin i olje. Bland i grønnsaker, eggerøre og karri, samt ca 1 dl ananassaft eller mer (men unngå at det blir sausete). Rørestek til alt er varmt, ha så i rekene og hakket koriander. Topp det hele med cashewnøtter.

Servere med mer koriander og limebåter. Soyasaus og chilisaus er også godt til.

2 kommentarer:

Hedvig sa...

Tydeligvis forsvant forrige kommentar ut i space, så jeg prøver igjen:
Jeg er kjempeimponert! Så kreativ du er, Dina! Jeg (og Kristina) kommer til å ha mye glede av oppskriftene dine. Så proft gjort å legge dem ut med bilde og historier!

Hilsen Hedvig

dina sa...

Så gøy at dere har vært innom og sett! Jeg synes dette er et veldig morsomt prosjekt, både for min egen del; jeg kan gå tilbake og se hvordan jeg lagde ting, samt at andre kan få tips.